Folkpartiet kommunisterna

Sitter och läser på  waldorf.se om de nya förslagen som folkpartiets partiledare lagt fram om nationella prov och betyg.

Man är riktigt oroade för konsekvenserna för waldorfsskolorna.

B.la. skriver man i dokument Waldorfskolornas frågor inför den nya skollagen:

Utökningen av det nationella provsystemet skapar stora svårigheter för vår pedagogik. De nationella proven i åk 3 och 5 är så tidskrävande att de allvarligt inskränker möjligheterna att genomföra våra pedagogiska intentioner. Lärarna får mindre tid att hjälpa eleverna och fördjupa kontakten med dem. I själva verket påverkar de därigenom negativt möjligheterna att stödja elever som behöver hjälp och uppmuntran.

Då börjar jag undra ett liberalt parti som vill enkelrikta skolan som om vi var ett kommunistiskt land där alla ska stöpas i samma form och den som inte passar i formen bryr vi oss inte om.

Var det inte så att tanken med friskolor var att man skulle kunna välja alternativa pedagogiker frö sina barn?

Vem ska prioriteras barnen eller byråkratin?

2 kommentarertill"Folkpartiet kommunisterna"

  1. Niklas's Gravatar Niklas
    2010-10-05 - 00:23 | Direktlänk

    Jag gillar inte Folkpartiets skolpolitik, men om den leder till att det blir svårare att bedriva skolor som bygger sin pedagogik på ovetenskapliga och andliga idéer så tycker jag det är något positivt. Bör vi inte sträva efter en skola där pedagogiken bygger på vetenskaplig grund och inte flum?

    Sedan är det möjligt att Miljöpartiet tror att vi har privata skolor finns för att föräldrarna ska kunna välja pedagogik åt sina barn. Det är väl den borgerliga myt som även Mp omfamnar. Sanningen är ju att de flesta privata skolor drivs av stora koncerner med målsättningen att tjäna pengar på den offentligt finansierade skolan. Någon speciell pedagogik handlar det inte om, annat än att man satsar på låg lärartäthet och på att inte ta emot barn som behöver extra stöd och hjälp. Sen finns det ju iofs ett gäng religiösa privatskolor också, för de föräldrar som inte vill att deras barn ska råka träffa elever och lärare med annan religiös uppfattning än föräldrarna själva.

  2. 2010-09-19 - 14:31 | Direktlänk

    Verkar vara konstigt att man inte tycker att det istället är ett bra tillfälle att få visa att den bedrivna pedagogiken ger bra resultat i nationella prov. Betyg är ett viktigt verktyg i kommunikationen mellan lärare, elev och förälder. Betyg är ju inte en stämpel utan ett sätt att förmedlar måluppfyllelse och prestationer.

    Valfrihetens baksida är att det måste finnas system för att utvärdera kvalitén. Annars kan vi ju inte göra kvalitativa val vad det gäller våra barns skolgång.

    Men det är klart – vi kan ju alltid ta bort alla friskolor, inklusive Waldorf – och återinföra en äkta socialiststyle likriktad skola. Både du och jag har gått i sådana skolor och är nog överens om att det inte är ett bra alternativ att återgå till en socialetisk skola där betyg inte ens var tänka att vara ett absoluta.

    Att inte ha betyg är som att köpa en lott, låta den ligga i en låda under 9-år, för att därefter med största sannolikhet skrapa fram en nitlott.

    mvh
    Peter

Kommentera