Vad säger ett betyg?

Gick igenom lite gamla papper och hittade mitt första betyg från årskurs 3 då jag var 10 år gammal. Fem siffror på ett papper vad säger det?

Svenska: 2….

Kunde jag stava? Kunde jag läsa?

Matte 3….

Kunde jag Räkna med alla fyra räknesäten?

När man så här mer än 20 år efter ställer jag mig frågan varför fick jag överhuvudtaget detta papper? Skulle det inte vara bättre med ett omdöme där fröken skrivit lite mer om vad jag behövde arbeta mer på och vad jag var bra på.

Ett betyg säger absolut inget man måste veta en hel del mer om man vill veta hur det gick i skolan för den 10-åriga pågen som hade  2,8 i medelbetyg 1982

3 kommentarertill"Vad säger ett betyg?"

  1. 2010-08-02 - 00:58 | Direktlänk

    Hear hear! Jag drar mig själv trots att jag utbildat mig lång tid för att uppnå lärarexamen, för att arbeta i skolan så länge betyg skall sättas eftersom jag inte förstår deras syfte och mening. Vad visar en siffra eller en bokstav? Absolut ingenting. Man kan vara hur okunnig, korkad eller psykopatiskt lagd som helst och ändå ha toppbetyg precis som man kan vara raka motsatsen och ha värdelösa betyg beroende på tillfälliga prioriteringar i livet, psykisk hälsa, livssituationer etc.
    Jag tycker att det är tungt och tragiskt att partiet har accepterat Sossarnas skolpolitik och gått med på att betyg skall sättas redan från 7:e klass. Det är illa nog som det är ju!

  2. 2010-08-01 - 23:28 | Direktlänk

    Hej Nicklas

    En kommentar från mig (4,2 i snitt i 9:an). Betyg är ju bra för att på ett effektivt och tydlig sätt visa om man når målen. På vår tid var det ju relativa betyg, vilket var galenskap. Men med absoluta betyg kopplade till tydliga mål fungerar betyg utmärkt som kommunikationsverktyg.

    Dagens system men skriftliga omdömen (som inte får vara betygsliknande) är ju fåneri. Bättre att få svart på vitt hur det ser ut. Har man sedan ett lågt betyg får man ju diskutera varför och vad det beror på. En skola utan betyg, eller med otydlig uppföljning har dessutom visat sig drabba de svagaste eleverna hårdast.

    Betygssystem frigör lärarnas tid så att de kan tillbringa den med eleverna. Tidigare hade läraren hade lämnat ett tydligt betyg, på kvartssamtalet (som tog en kvart) nyanserades bilden. Idag har man bytt ut kvartssamtalet mot utvecklingssamtal som vara betydligt längre än kvartssamtalet.

    Att du sedan utifrån ditt betyg kan se att du var sämre än snittet på att läsa, men genomsnittlig på att räkna har ju inget värde. Betyget är ju dessutom inte ett verktyg för att kommunicera med dig drygt 20 år senare utan dina föräldrar när det begav sig.

    Ha det bra och lycka till i valkampanjen.
    /Peter Eriksson

Kommentera